تصویر عنوان

بلاگ

درمان تبخال ویروسی با استفاده از بره موم

  |   اخبار   |   بدون دیدگاه

تبخال تناسلی را می توان یکی از زخم های تناسلی شایع  در جوامع امروزی یاد کرد. بیشترین احتمال  علت این بیماری که درتقریبا 90%افراد مبتلا مشاهده شده است، آلودگی به ویروس های هرپس سیمپلکس (HSV-1 and HSV-2)  می باشند.  رفع این بیماری عمدتآ موقت بوده و بدلیل حضور ویروس در بدن در مواردی که بدن ضعیف بوده و یا آلودگی های دیگر در بدن باعث کاهش قوای سیستم ایمنی می گردد رخ می دهد. تحقیقات انجام شده بر عملکرد بره موم (propolis) برروی فعالیت و تکثیر  این ویروس نشان داده است که ترکیبات فلاونوئیدی و پلی فنلی موجود در بره موم می توانند مانع از تکثیر و بقای ویروس باشند. در مطالعه دیگری مشخص شد که فعالیت ضد ویروسی قوی پروپولیس در برابر عفونت HSV-1 در in vivo احتمالا به دلیل پیشگیری از جذب ویروس در سلول های میزبان و یا مهار مراحل داخل سلولی  در طی دوره تکثیر ویروس می باشد.  مطالعات دیگری نیز به اثرات مهارکنندگی و ترمیم زخم ها و عفونت های ناشی از بیماری با استفاده از بره موم و ژل بره موم انجام شده است که نشان از عملکرد مثبت این ماده در درمان و پیشگیری دارد.

در مطالعه مقایسه ائی انجام شده در درمان زخم و عفونت حاصل از تبخال نشان داده شد است که پماد حاوی فلاونوئیدهای بره موم می تواند اثر بیشتری در مقایسه با پماد آسیکلوویر و پلاسبو آن در بهبودی ضایعات هرپتیک تناسلی و کاهش علائم موضعی آن باشد. در  این تحقیق که در سال 2000 در شماره مارس “”Phytomedicine منتشر شد، پزشکان نتیجه گرفتند که پماد پروپولیس حاوی فلاونوئیدهای طبیعی، شایعترین شیوع هرپس تناسلی را بهبود می بخشد و علائم را سریعتر از کسانی که دارونما دریافت می کنند، کاهش می دهد. ده سال بعد، یک مطالعه دیگر در شماره فوریه “” Phytomedicine منتشر شد که نشان داد عصاره پروپولیس حاوی مقادیر بالایی از فعالیت ضد ویروسی در برابر تبخال تناسلی است. تقریبا 99 درصد عفونت بعد از تزریق کاهش می یابد. اگر عصاره علاوه بر داروی خوراکی پیشگیرانه استفاده شود، فعالیت ضد آنتی بادی علیه ویروس افزایش می یابد.

بدلیل خواص ترمیمی انواع زخم توسط بره موم، این ماده در کشور های مختلف بخصوص کشور های اروپایی از قدیم مورد توجه قرار گرفته و مطالعات بالینی مختلفی بر روی محصولات بره موم در درمان زخم انجام شده است. با توجه به فعالیت ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ترمیمی بره موم با اطمینان می توان این ماده را برای انواع زخم و عفونت های مختلف پیشنهاد نمود. کیفیت بره موم محصول فرآوری شده در شرکت سورن تک توس با نام تجاری پروپولیکس PropoliX در عملکرد انواع زخم  کاملا مورد تایید قرار گرفته و توانسته است نظر پزشکان آشنا با این محصول را به خود جذب نماید.

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه