تصویر عنوان

عصاره مخمر ( مخمر هیدرولیز شده)

درباره این پروژه

با توجه به نیاز روزافزون انسان برای تامین مواد غذائی و ریزمغذی های بدن، استفاده از مواد مکمل می تواند نیاز های اولیه انسان را تا حد زیادی تامین نمایید.  عصاره مخمر بعنوان یک منبع مغذی از مخمر ساکارومایسس بعنوان ماده اصلی تهیه می گردد. این ماده سرشار از ویتامین، پروتئین و مواد ضروری برای رشد و نمو می باشد. عصاره مخمر بعنوان یک مکمل غذائی مفید و طبیعی شناخته شده است و محصولات مختلف آن مورد استفاده بشر قرار می گیرد. مخمر بعنوان یک کارخانه تولید کننده پروتئین و مواد مغذی از سالیان دور مورد استفاده انسان قرار گرفته است و با فرآیند های آنزیمی این سلول می تواند بعنوان یک ماده مفید و مغذی برای رشد سلول های مختلف از باکتری تا سلول های حیوانی مورد استفاده قرار بگیرد. از ترکیبات این ماده می توان به آمینو اسید ها ضروری اشاره نمود، که توسط این مخمر بصورت معمول تولید می گردد.عمده ترکیبات موثره در عصاره مخمر شامل تمام ویتامین‌های گروه B به غیر از ویتامین B12می ‌باشد، مگر اینکه مخمر آبجو با ویتامین (B12) نیز غنی‌ شده باشد. ویتامین‌های گروه Bشامل تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، پانتوتنیک اسید (B5)، پیریدوکسین (B6)، فولیک اسید یا فولات (B9) و بیوتین (H) در عصاره مخمریافت می شود.به همین دلیل عصاره مخمر بعنوان بهترین منبع ویتامین های طبیعی توجه زیادی را به خود جلب نموده است.در عصاره مخمر مواد معدنی ( حدود 14 نوع مواد معدنی) به ویژه کروم، فسفر و سلنیوم یافت می شود. روی، آهن، مس، منیزیوم، منگنز و پتاسیم از دیگر مواد معدنی موجود در این ماده ارزشمند می باشد. با توجه به گزارشات ارائه شده کروم موجود در عصاره مخمر، بهترین منبع غذایی کروم محسوب می ‌گردد. همچنین  عصاره مخمر حاوی فیبر است که در هر 100 گرم از عصاره مخمر خشک نزدیک به 18-20 گرم فیبر قابل استخراج گزارش شده است. یکی از مواد ارزشمند عصاره مخمر بتا گلوکان می ‌باشد. بتا گلوکان نیز یک آنتی اکسیدان قوی بوده و در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است.

عصاره مخمر (مخمر هیدرولیز شده) در حال حاضر برای سه نوع مصرف عمده در جهان تولید می گردد که شامل:

1- عصاره مخمر مصارف صنایع غذائی ( استفاده درتهیه ماکارونی، سوپ های اماده، غنی سازی آرد و نان و موارد مشابه).

2- عصاره مخمر کاربرد در مکمل دام و طیور( مواد موجود در عصاره مخمر و بدنه مخمر در تقویت و افزایش اشتهای حیوان و تامین موارد مورد نیاز حیوان نقش بسزائی دارد).

3- عصاره مخمر مصرف آزمایشگاهی و دارویئ ( تهیه محیط های کشت باکتریائی، تولید واکسن و فرآورده های باکتریایی ، تولید قرص های تقویتی و اشتها آور، مصارف آرایشی و موارد مشابه).

دسته بندی

مکمل های دارویی و واکسن, مکمل های دام، طیور و آبزیان, مکمل های رژیمی, مکمل های غذایی